Monday, January 21, 2013

Keraguan

Kadang-kadang ada beberapa perkara yg perlu dikorbankan utk mencari redha Allah. Keredhaan Allah ada pada menuntut ilmu. Keredhaan Allah juga ada pada dakwah dan jihad. Namun,jangan lupa bertapa besarnya keredhaan Allah pada berbuat baik kepada ibu bapa.

harini seharian aku berfikir sama ada status atas ni utk aku atau utk org lain. status tu kakak aku yg tulis kt fb die. smpai aku blk jln kaki td pon mmg aku asyik fikir je. aku tak nk bersangka buruk tp aku x bole lari dr kata yg status tu mmg utk aku. tp yg lebih penting lg, utk sesiapa pon status tu, nilainya masih valid utk semua. dan aku mngambil kira bahawa status tu mmg utk aku supaya aku berfikir lebih dalam tentangnya. 


saat aku mmbaca status tu, aku betol2 ragu2 dgn jalanku sekarang. jalan dakwah dan tarbiyah (dnt). aku hampir merasa bersalah dan rase nk lari dr jln dnt dek memikirkan mungkin aku byk terlepas pandang pd mk ayh. tp saat aku ragu2, ade org post video ikram siswa. 




lepas aku dga, aku terus rase tak! aku tak salah memilih jln nih! aku percaya tiada kebetulan membuta tuli. sahabat yg post video ni adlh utusan Allah utk mmperkuat hati aku ble aku ragu2. tp status kakak aku jugak bkn suatu kebetulan. pasti aku mmg kategori yg lupa hak mk ayh ku sendri. mula2 aku baca status k.yong, terdetik di hati aku 'belum dtgkah kefahaman pd k.yong knape aku memilih jln dnt ni??' aku rase mcm tu sbb waktu die dtg sini, aku cuba sehabis baik memasokkn die dlm dunia aku (dunia dnt). aku joinkan die dgn daurah kt chiba, aku ajak die dok dgn ktorg join makcik and tazkirah ktorg. tp aku lupa. yg memegang hati manusia tu Allah. bkn aku. dan aku jugak lupa. betapa aku bersangka buruk pd k.yong. mungkin status die bkn utk aku. utk org lain. tp aku terfikir lebih. astaghfirullah.


dan sepanjang jln blk dr skolah td aku cuba bermuhasabah sejauh mana hbngn aku dgn mk ayh. mmg aku tak dpt nafikan berapa byk je masa aku spend kt umah. mmg masa aku byk dgn kwn dr fmly. dlm ape pon 理由nye. kalau dulu aku byk keluar dgn kwn tok bnde bkn2, tp lps kenal dnt, ble blk msia pon aku keluar g daurah kt msia. pokoknye mmg aku lg byk spend masa kt luar dr dlm umah. 


aku terfikir jugak mcm mane la aku nnt ble da back for good. mcm mana dgn usrah, daurah. yg menjadi keraguan aku adlh ble mk ayh x bg aku keluar g usrah, daurah. realitinya akan ade 2 hari yg aku akan blk mlm confirm sbb usrah. pastu daurah every weekend ade. maybe dlm 4 kali weekend 3 kali akan guna tok daurah. aku tak pasti sama ade mk ngn ayh bole terime ke tak bnde nih. aku penah dga mk cte tentang kakak sedara aku yg tgglkn anak2 die dekat kakak ayah tok jaga. kire opah jge cucu la. sbb kakak sedara aku nih nk g join tabligh. ape yg aku dga adlh rungutan seorg ibu ble ank nk g dakwah. mungkin si ibu tak larat. mungkin si ibu tak sehat. mungkin si ibu ingin berehat. ntah kenapa aku hanya diam saat aku benar2 nk explain pd mak betapa si anak benar2 perlu keluar berdakwah. mungkin ade sbb2 tertentu. aku sgt2 nk mk tau kalau la si anak tu ditakdirkn meninggal ketika berdakwah betapa besar pahala si ibu tu. aku sgt2 nk mk tahu membenarkn anak tu keluar berdakwah sgt besar pahalanya. aku sgt nk syahid diatas jln Allah. aku tahu syahid tu ade mcm2. tp aku nk syahid dlm keadaan aku melaksanakan sunnah rasulullah paling besar iaitu dakwah. aku nk mak tahu ummu sulaim tu kesemua anaknya syahid. aku nk mak tahu ibu2 digaza tu sgt merelakan anak2 mereka keluar utk syahid. besar pahalanya duhai bonda!!!


aku tahu bkn senang seorg ibu nk lepaskan anknya. aku sndri belom menjadi ibu. tp aku tahu anak juga amanah Allah. dah tentu ibu2 mahu memberikan yg terbaik utk si anak. aku juga tahu keluarga kami bkn keluarga yg terbina hasil tarbiyah seperti tarbiyahnya para sahabat dan tabiin. tp mak ayh, baitul muslim tu masih mampu terbentuk dlm fmly kte! xde istilah terlambat dlm membina baitul muslim tu. tak de istilah terlambat dlm usaha membina biah solehah dlm keluarga kite! aku penah tnye mk ngn k.yong 'agak2 kenape kte lahir dr keluarga ustaz nan?'. aku x bg pon jwpn pd mk ngn k.yong. sbb aku tak pasti sama ade mereka bole terime atau tak jwpn aku. tp yg aku pasti tiada kebetulan membuta tuli. Allah telah menyusun keluarga kami supaya kami nmpk satu figure dakwah. toknan bkn jd daie saja2. ble aku mula masok dunia dnt, aku faham. perasaan nk kekal atas jln dnt ni jugak didorong oleh wujudnya murobbi dlm fmly kami yg aku tak perasan 20tahun!!! ya Allah betapa aku telah mensia-siakan tempoh itu. 


20tahun aku hidup tanpa hala tuju sebenar. aku belajar pandai2, pegi jepun, berkawan, kapel tanpa ade sbb tanpa apa2 yg skang aku rase sgtla もったいない. aku didedahkn dgn cerita sultan muhammad alfateh (sma) menawan kota konstantinopel (istanbul) waktu aku umo 21 tahun. waktu tu aku baru tahu sma tawan konstantinopel umo 20 tahun. dan aku ketika itu bru nk kenal matlamat aku dihidupkan. pdhal sma telah menjadi sebaik-baik pemimpin yg memimpin sebaik2 rakyat. juga telah memimpin sebaik2 tentera. sehingga hadis nabi terbukti dgn kejayaan sma ni. tp aku??? hati mk ayh pon tak mmpu nk tawan dok sebok tawan hati lelaki2. ya Allah!!! dan aku masih igt saat aku dan sahabat yg lain mengalirkan air mata kat dlm masjid biru di istanbul. waktu tu kami da bbrape hari di istanbul tanah barakah dan da tgok sndri benteng pertahnan yg dibina sma dan tentera2nya. waktu tu rase down sgt sbb 20tahun kami terbazir begitu sahaja tanpa kami buat ape2 pd ummah. waktu tu aku nekad nk berada atas jln dakwah wpon aku tak nafikan ade turon naik aku di jln dnt ni. 


ble bllk msia nnt, aku  harap sgt aku dpt  teruskn dnt. jln ni mmg bkn mudah dan keluarga mmg bole jd penghalang. bkn aku sengaja bersangka buruk tp dlm quran mmg ade ckp. 

Katakanlah: "Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuwatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." "Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik." - [QS At-Taubah, 9:24]
ayat ni aku takot sgt. aku taknak cinta aku pd mak ayh lebih dr cinta aku pd Allah. tapi hari ni jugakk aku Allah beri penjelasan pd aku melalui twitter dr. maza tentang org islam yg ragu2 dgn quran. kalau org islam sendiri ragu2 dgn alquran, macam mana org lain nk pelok islam. dlm kes aku hari ni, aku rase Allah nk ckp, kalau aku sendri ragu2 yg keluarga aku akan bg sokonngan pd aku utk terus kekal pd jln dnt, cmne baitul muslim nk terbina dlm keluarga aku. yes! aku kene percaya mk ayah dan adk beradk aku akan terus menjadi antara binaan2 ke ustaziyatul alam (UA) tu sndiri. apa yg aku kene buat adlh memberi kefahaman pd keluarga aku apa yg aku join, ape harapan aku pd jln dnt ni. tak mungkin aku nk masok syurga sorg2. syurga ni hak semua org dan mnjd tanggjwb aku tok smpaikn ape yg patot. dan keluarga yg benar2 beriman je yg akan berjumpa semula di akhirat.

“Dan orang yang beriman dan diikuti oleh zuriat keturunan mereka dalam keimanan, Kami hubungkan zuriat keturunan itu dengan mereka, dan Kami tiada mengurangi sedikitpun daripada pahala amalan mereka.Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya.

No comments:

Post a Comment