Friday, December 28, 2012

senpai ke2

semalam aku sembang ngn senpai ke2 plak yg g gakkai kt msia. aissshhh aku ni g lab bkn buat keje dok sembang je. sbnanye spatotnye smlm kol 9 ade meeting kat lab. tp aku sorg je yg dtg time tu. so sensei tunda ke kol 10. pastu da kol 10 senpai sorg dtg. pastu sensei dtg ktorg ber3 je. so sensei tunda lg kol 11. so aku sembang ngn senpai ni la.

senpai ni saing ngn senpai yg ritu yg g msia gak. kirenye dorg pegi ber3. sensei, senpai1, senpai2. dorg ni master 2nd year. haritu aku da sembang mcm2 ngn senpai1. smlm sembang mcm2 ngn senpai2. senpai2 ni baik mcm senpai1. dan matured sikit la dr yg ritu. tp dulu2 lg matured. sejak ble ntah die mula jd mcm budak2. senpai2 ni terkenal dgn sifat good listener. sume kat lab ni ckp cmtu. before die g msia ritu aku da penah curhat ngn die. mcm2 la. cte pasal mslh aku and mcm2.

so smlm die cte la psl experience die g msia. honestly aku malu la sbb byk sgt psl msia yg x brape elok dr mulut die. die bkn la kutuk cuma die ckp la bnde ni kene betolkn, spatotnye kerajaan msia punye priority pd bnde ni and mcm2 la. kalau nk compare negara maju dgn negara membangun mmg x bole lwn la dgn negara  maju tu. itu kesimpulan yg aku dpt dr cerita die smlm. tp aku respek la sbb die sgt concern dgn masyrkt msia. katanye die perasan org msia ni mcm ade 2 golongan. org kaya dgn org miskin. kirenye xde org sederhana. bg aku, aku ni kategori sederhana, x mungkin aku kategori org kaya, bkn jugak miskin. tp die kate die nmpk org kaya dgn org miskin je. senpai aku ni hotel die kat area masjid jamek tu hahhhhhhhhh. paham2 la kan kalau da hotel kt situ maka persekitarannya pon bole tahan la kan. aku rase org kat area tu mcm ramai pendtg je. sampai die dpt kwn pon dgn org pakistan, siap bwk die g mkn. hahaha.

senpai2 kata lg, die jumpe byk org mintak sedeqah. knape mcm tu die tnye. kat tokyo byk gak homeless tp homeless tu tak meminta-minta. pastu die kate mknan murah byk kat area masjid jamek sume tu tp die tau mknan tu x sehat, x bersih, bahaya utk bdn manusia. die pegi pavilion, sogo. mknan mahal tp die yakin mknan tu lg terjamin kebersihannya. so die buat konklusi, org miskin akan dpt mknan x sehat dan org kaya akan dpt mknan sehat. berbeza dgn jepun semua org pon dpt mknan yg sehat. bezanya hang nk masak sndri ke hang nk pegi kedai!pastu die ajak aku fikir cmne nk selesaikn mslh org kaya akan terus kaya dan org miskin akan terus miskin. aku terkjot gak. pehal mamat ni nk ajak aku selesaikn mslh negara aku ni???! tp aku faham la sbb die a good listener so mmg keje die selesaikn mslh org kot. hahahha. aku explain pd die yg kerajaan ade gak bg mcm2 pd org tak kaya. dana itu dana ini. cumanye mungkin tak semua. and byk jugak corruption kat msia tu. die nmpk kecewa gak la ble aku bukak cte corruption ni.

pastu die kate die nmpk ade polis lepak kat starbucks. die x sure polis tu tengah cuti ke tgh lunch break ke ape ke tp lepak lama gle smbil pkai bju polis. pastu die ade jumpe polis yg menipu. so die rase polis ni yg spatotnye jge keamanan pon buat keadaan jd x aman. huhuhu aku dengar je. aku x dpt nk bangkang sbb aku pon penah kene tipu ngn polis kt msia. ade byk lg la die cte psl jln kt msia tak selamat. pasal motor bikers yg bahaya. pasal motor ni aku rase kelakar sgt time die cte tu. die kate die nmpk ade  laki bini ni naik moto pastu tgh2 tu ade ank dorg dlm bpe bulan punye baby. pastu yg bwk moto tu bwk laju sambil selit2 kat kereta2. pastu senpai2 ni emo gle la ckp bahaya2, kalau baby tu jatuh cmne??!! hahaha aku mmg gelak gle2 sbb dulu ayh mk aku bwk aku ngn k.yong kot dlm satu moto. hahahah

byk lg senpai cte and ktorg bncg mcm2 mslh msia yg perlu diselesaikn segera. poyo je kan. tp last2 tu die faham knape aku kene blk msia. die kate byk bnde yg aku kene buat tok msia. bahaya kalau msia terus cmtu. alhamdulillah sembang ngn senpai ni. bagus dan mmberi input.

No comments:

Post a Comment