Monday, December 24, 2012
Bina Orang
skang aku selalu rasa 文系 ni penting. 文系 ni sama la mcm science social. kat atas dunia ni ade 2 jenis manusia. science social(SS) ngn pure science (PS).. sukati je aku boh shortform. SS ni mcm org2 politik, bisnes, dak2 art. dorg ni kuat berfikir. tak rigid. cara berfikir dan cara bekerja dorg mmg lain. kalau PS ni mcm org dak engin, medic, akaun yg mcm ikot rules, ikot buku, ikot teori. dorg ni mcm rigid sikit. org2 mcm ni ramai kt atas muka bumi ni bagus tp lg bagus kalau mereka ni ada gak side SS tu. sbnannye kbykkan sistem atas dunia ni yg berada paling atas sekali tu besenye org2 SS ni. SS besenye gunakan PS tok berjaya. cthnye PM gunakan engineer, doktor tok berjayakan sesebuah negara tu. so kalau PS ni xsedar yg die sgt lack side SS tu, die akan susah nk berjaya didunia dan diakhirat sbb die akan jd engineer atau doktor yg kekal di takuk tu je. xnk change themself to the upper level.
org SS ni gak besenye matlamat nk berjaya die tu bkn pd bende je. pd org gak. mksudnye.. kalau die berbisnes die bkn nk bisnes tu maju je, but nk org bwh die pon gempak mcm die. sbnanye bnde ni tak termaktub pd cerite bisnes je. die ade dlm sistem fmly, sistem skolah, sistem senior-junior, sistem pendidikan dan byk lg.
dan salah satu yg aku lalui adalah sistem usrah tu sndiri. usrah yg aku nk ckp ni usrah yg betol2 bina org. kirenye die akan buat sume org dlm sistem usrah tu jd SS wpon kau line engin or medic. naqibah tu akan usrahkn kau smpai kau bole jd naqibah gak. pastu lps kau jd naqibah kau akan usrahkan dak usrah kau jd naqibah plak. begitula seterusnya. dan aku suka dan yakin la dgn usrah yg mcm ni. sbb begitulah sunnatullahnye. kalau kau dtg usrah hanya utk tmbh ilmu, isi masa lapang, suka mkn kakak naqibah masak, kau kene ubah bende tu. sbb dlm hadis 1 kate, kau akan dpt ape yg kau niatkan. maka aku rase rugilah sbb cita2 kau tu mcm cita2 kanak2. kte kene lebih berjiwa besar kat ats dunia ni. think BIG!!
bina org bkn kerja mudah. ble kte da letak niat kte nk bina org dan membenarkn org lain mmbina kte maka give and take tu kene ada. kte kene saba. saba dan saba. saba ni xde had. mmg memanjang la kene sabarnye. ble nk bina org, kte kene follow up selalu amek tau selalu smpai kdg2 org yg nk kte bina tu mnyampah. tp itulah hakikatnya. kte kene berusaha memberi kefahaman2 yg mcm2 smpai berjaya bg die faham dan bole terime dan merelakan diri die di tarbiyah. so kte pon akan berhempas pulas la memastikan die berada di track yg btol spy die juga bole mentarbiyah org lain. dgn kehendak Allah.
dan dlm bisnes plak, ade MLM kan. MLM ni aku x sure ape hukum die and xnk ckp pasal die yg part susah2. tp MLM ni kalau dibuat secara serius mmg bole berjaya sgt222222!!! mksudnye jgn la asyik dok cri downline je kejenye. kene fokus betol2. bina org bwh tu. biar die bole bina org lain bwh lg. itu lg bagus. aku ade la gak buat research pasal bisnes yg bina org ni and aku nmpk dorg ni lebih berjaya la. dgn kehendak Allah.
dan hasil dr bina org ni adalah 連続!!! kalau ada pahala pd sistem tu maka pahala 連続 bole dapat! ok aku da pening cmne nk bina sistem aku sndri guna sistem bina org nih!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment